En god uddannelse 


Uddannelse er en af de vigtigste nøgler for det enkelte menneske til at komme ud af fattigdom.
I de sidste 10 år er mange flere børn begyndt i grundskole. Det er godt, men der er stadig mange som falder fra inden grundskolen er slut og endnu flere som lærer for lidt, fordi lærerne er for få og har for ringe vilkår til at undervise.
I mange lande er der behov for reformer af uddannelserne så de bliver mere brugbare på arbejdsmarkedet. Især moderne, tekniske uddannelser står højt på ønskesedlen hos mange udviklingslande.
MS/ActionAid

Alle børn og unge skal have lige adgang til uddannelse af høj kvalitet og opnå gode færdigheder. Også her går det fremad. 50.000 millioner flere børn er kommet i skole de seneste 25 år. Men lige nu vokser den største generation i verdenshistorien op, og kvaliteten af den uddannelse, de tilbydes, er mange steder alt for dårlig. Udfordringen er derfor ikke kun at fremme adgangen til uddannelse, men også at sikre gode læringsresultater. Uden ordentlig skolegang har børn og unge ingen jobmuligheder og indflydelse på de beslutninger, der påvirker deres egne liv. Derfor kæmper Red Barnet for et mål, der giver alle børn uanset køn og socialklasse ret til en kvalitetsuddannelse.
Red Barnet


Uddannelse er en grundlæggende menneskerettighed og offentligt gode. Fri universel adgang og god kvalitets uddannelse er en nøgle til at reduceret fattigdom og ulighed. Der er stadig alt for mange børn, som ikke får uddannelse. Der er store uligheder i uddannelses systemet og selv børn, der kommer i skole opnår ikke helt basale færdigheder på grund af bl.a. mangel på kvalificerede lærere. Uddannelse er helt afgørende for at gøre op med fattigdom. Der skal være mål for at sikre alle adgang til både grundskole og videregående uddannelse. Udover adgang til uddannelse skal der sættes mål om at forbedre kvaliteten og læringsmål samt livs lang læring. Det er afgørende at sikre et offentligt uddannelsessystem uden brugerbetaling, så alle børn uanset køn og klasse har adgang. I mange udviklingslande er en lang række barrierer for pigers mulighed for at gennemføre uddannelse, herunder tidlig giftemål, trusler om vold, ubetalt arbejde omsorgsarbejde herunder hente brænde og vand.
Mette Bloch Hansen, fhv. policy advisor 92-gruppen - Forum for Bæredygtig Udvikling
 


Uddannelse er en menneskeret, og de sidste 15 år har verdens ledere tilsluttet sig 2015 målene, hvor mål 2 er Retten til Uddannelse for Alle. 
I år 2000 var der 115 millioner børn , som ikke kom i skole. I 2014 er der 57 millioner børn, som ikke er indskrevet i en skole. Det betyder, at 9 ud af 10 elever kommer i skole, og det er et stort fremskridt. Desværre kommer mange børn i verden i en skole, som har så ringe undervisning, at de ikke lærer de mest basale færdigheder. UNESCO estimerer i 2014, at der er 250 millioner børn, som har gået mindst tre år i skole, og som ikke har lært at læse. Læsning er vejen til viden og indflydelse. Hvis man ikke kan læse, regne eller skrive, så er det næsten umuligt at tilegne sig andre færdigheder. Derfor arbejder IBIS med retten til kvalitetsuddannelse. Det er afgørende, at de kommende post 2015 mål indeholder et mål om kvalitetsuddannelse for at sikre, at alle får lært færdigheder i skolen, der sikrer dem et bæredygtigt liv, hvor de kan forsørge sig selv.
IBIS

 
 

 


Network MediaHjemmeside fra
Network Media
Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.