En god uddannelse

"- Tænk hvis du var analfabet" 





En god uddannelse er udgangspunktet for at du som voksen kan få et godt arbejde til en ordentlig løn. Derfor skal så mange børn som muligt gennemføre en grundskole og lære de nødvendige kompetencer.  

 

Uddannelse for alle
I 2010 startede 90 % af børn i udviklingslande i skole. Det er vigtigt, at alle børn kommer i skole. Men det er ligeså vigtigt, at de børn, der starter i skole, bliver fastholdt i skolesystemet. Næsten lige mange piger og drenge starter i skole på verdensplan. Men mange piger i udviklingslande gennemfører ikke deres skolegang. Menstruation og graviditet kan forhindre piger i at fortsætte i skolen. 

 

 

Uddannelse gør en forskel
I alt forlader ca. 25 % af skolebørn grundskolen før tid. Det betyder, at mange børn ikke når at lære at læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau. Det er basale færdigheder, vi alle er nødt til at mestre i et moderne samfund. Hvis du ikke kan læse, er du afhængig af andres hjælp i hverdagen. Du har svært ved at forstå officielle dokumenterer og sætte dig ind i dine rettigheder. Måske bliver du snydt eller underbetalt, fordi du ikke kan regne.

 

Sociale forhold spiller en vigtig rolle - også i Danmark. En stabil familie- og boligsituation skaber ro til at lære og udvikle sig. Hvis du har voksne omkring dig, der støtter op om din uddannelse, har du gode muligheder for at gennemføre din uddannelse.

 

 

Uddannelse der virker
En god uddannelse betyder også kvalitet i uddannelsen. Hvis skolelokalerne er overfyldte og der mangler materialer, dygtige lærere og internet adgang, er det svært at blive dygtig.
Danske skoleelever har generelt gode rammer. Men der er skoler, hvor bygningerne er nedslidte med skimmelsvamp og dårligt indeklima som følge. Det er forhold, som kan være skadelige for eleverne og som forringer lærernes muligheder for god undervisning.

 

Efter en afsluttet folkeskole kan den gode uddannelse for nogle unge være uden for rækkevide. Mange uddannelser kræver en praktikplads og mangel på praktikpladser betyder, at de unge ikke kan gennemføre deres uddannelse.
Andre unge kommer ind på drømmestudiet, men oplever efter endt uddannelse, at de ikke kan få arbejde. At kunne forudse samfundet og arbejdsmarkedets fremtidige behov 4-5 år frem i tiden er en vanskelig opgave for de unge og uddannelsesinstitutionerne.    
 

 

 

SØGEORD inklusion, heldagsskole, education scholarships, educational access

 

FACTS

90 % af verdens unge kan læse og skrive på et acceptabelt niveau.
126 millioner børn og unge under 24 har svært ved at læse og skrive.
2/3 af dem er piger. 

 

Kilde: ”We can end poverty. MDG and beyond 2015.” Fact sheet 2013. FN.
Undp.org/content/denmark/da_dk/home/mdgoverview/overview/mdg2/

Network MediaHjemmeside fra
Network Media
Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.